Wednesday 17 September 2014

Orang Melayu Sayang Harta, Tak Sayang Diri Sendiri


Salam sejahtera semua. Mesti ramai yang klik bila baca tajuk diataskan? Disini saya ingin menjelaskan dahulu mengapa saya menyatakan sebegitu. Kalau kita Sayang sesuatu itu, tak kira la benda ke orang ke, kita mesti ambil tindakan atau preparation untuk melindungi benda itu, betul tak? Contoh Mak saya telah habis bayar rumah (Rumah Teres je..  ) di kampong kami, Simpang Renggam. Dia sanggup berbelanja RM130++/setahun untuk  menyewa sebuah safe deposit box di bank, hanya untuk menyimpan beberapa helai kertas sahaja, iaitu geran rumah asal. Sekarang kalau kita membeli rumah, kita akan membeli MRTT/MRTA  (Mortgage Reducing Term Takaful/Assurance) untuk melindungi BANK, kerana jikalau apa-apa terjadi kepada kita seperti kematian/ kehilangan upaya,  MRTA/MRTT akan membayar pampasan sebahagian atau sepenuhnya direct ke BANK untuk menjelaskan baki pinjaman rumah. Sekarang sebuah keluarga, paling kurang pun ada 2 kereta, kalau anak dah besar ada 3-4 biji kereta macam jiran saya.. ; ) Kereta pun kitorang belikan perlindungan, Insurans Kenderaan, untuk melindungi kereta kita kalau apa2 terjadi macam accident ke dan kos repair hingga beribu, takkan nak keluar poket sendiri, mestilah claim insurans… ; )





Disini saya ingin highlight perkara penting tentang sikap orang Melayu kita. Beli rumah, tahu beli MRTA/MRTT, kereta hingga 3-4 biji kat rumah tu tahu beli Insurans Kenderaan.  Itu pun saya berani bertaruh jikalau kitorang boleh hidupkan Road Tax tanpa membeli Insurans Kenderaan, saya rasa banyak kereta kat luar takde insurans..; ) Tetapi yang paling penting yang selalu kita “Overlook” ialah Diri Kita Sendiri. Tahukah Anda, bahawa hanya 13% orang Melayu sahaja yang ada Perlindungan Takaful. Statistik ini adalah sangat rendah dan mengejutkan kerana pemilik rumah orang Melayu melebihi statistik ini. Jikalau kita tengok suratkhabar, hampir tiap-tiap hari ada artikel menyiarkan orang Melayu meminta pertolongan/ sumbangan untuk membiayai kos rawatan mereka. Agak paradox apabila kita memikirkan orang Melayu kita membeli perlindungan untuk harta mereka tetapi bukan diri mereka sendiri. Kalau kita fikir sejenak, tanpa perlindungan untuk diri kita, andainya apa-apa terjadi bagaimana pula dengan ahli keluarga serta harta kita. Kerana pada mulanya, tanpa diri kita yang sihat, tak mungkin kita mampu mengumpul harta yang kita diami dan kumpul sekarang ini. Ingat orang yang Anda Sayangi....




“ Saya minta duit Anda waktu Anda Sihat sahaja. Apabila Anda Sakit, duduk diam-diam, Simpan Duit Anda dan ketahuilah yang masa depan Anda Sekeluarga akan Dijamin oleh Takaful.”


Hafiz Noor
Call/Sms/Whatsapp @ 016-4102041 





No comments:

Post a Comment